Jak wybrać monitory studyjne

W celu uzyskania odpowiedniej jakości nagrania i ostatecznego miksu potrzebne są nie tylko dobre mikrofony i urządzenia rejestrujące, lecz również dobre kolumny, które nazywa się monitorami studyjnymi, ponieważ służą do monitorowania wykonanego nagrania. Można je jednak wykorzystać również do dalszego przetwarzania dźwięku, kiedy dokonuje się miksowania i finalizacji nagrań. Aby ułatwić Ci wybór, przygotowaliśmy poradnik zakupowy Jak wybrać monitory studyjne.


RADA DLA POCZĄTKUJĄCYCH:

Do pierwszych prac związanych z nagrywaniem i edytowaniem muzyki dobrze posłużą Ci monitory o mocy 20–40 W sprzedawane w parach, z których jeden jest aktywny (jest w nim wbudowany wzmacniacz), a drugi pasywny (jest podłączony do aktywnego). Jeżeli jednak szukasz profesjonalnego rozwiązania, kup dwa zgodne aktywne monitory. Uwaga: monitory standardowo sprzedaje się pojedynczo. Jeżeli zatem w naszym e-shopie przy danej pozycji zobaczysz na ilustracji tylko jeden monitor, w opakowaniu będzie naprawdę tylko jeden.

Monitory studyjneabsolutnym standardem we wszystkich studiach domowych i profesjonalnych. Tylko dobre monitory umożliwią Ci usłyszenie każdego detalu Twojego nagrania. Do pracy z muzyką zdecydowanie nie nadają się kolumny Hi-Fi, które mają skłonność do preferowania niektórych pasm dźwiękowych (zwłaszcza wysokich tonów i basów) dla bardziej atrakcyjnego efektu. Monitory studyjne są rozwiązane na odwrót, tj. tak, aby zapewniały „równy”, neutralny i wyważony dźwięk w całym widmie.

Do nagrywania i edytowania muzyki są używane tak zwane monitory nearfield, które zgodnie z nazwą są przeznaczone do słuchania z bliska (krytycznego). Stawia się je na biurku (przeważnie obok ekranu komputera), na którym pracuje się z dźwiękiem. Dziś nie jest konieczne szukanie odpowiedniego wzmacniacza, ponieważ absolutna większość monitorów jest aktywna – ma wbudowany wzmacniacz. Monitory studyjne podłącza się więc bezpośrednio do karty dźwiękowej.

Do monitorów trzeba też dokupić odpowiednie kable, którymi przesyła się dźwięk. Dziś przeważnie używa się kabli symetrycznych ze złączami męskimi XLR (do monitora) i z jackiem stereo 1/4 na drugim końcu (do karty dźwiękowej). Podstawowe monitory sprzedawane parami często podłącza się do komputera lub karty dźwiękowej za pomocą kabli cinchowych. Jeżeli będziemy stawiać monitor na stole, wskazane jest kupienie pod niego pianki akustycznej, aby blat stołu nie zaczął rezonować. Pomijając najmniejsze monitory, lepszym rozwiązaniem jest jednak zakup odpowiedniego statywu.

Proszę czekać