Stroimy Cookies

Cookies to małe pliki, które podczas wizyty na stronie internetowej zapisują się w różnych celach na urządzeniu, z którego korzystasz, odwiedzając naszą witrynę. Jeżeli zaakceptujesz pliki cookies, Twoja wizyta na stronie internetowej Kytary.pl przebiegnie zawsze w całkowitej harmonii z Twoimi oczekiwaniami.

Centrum Preferencji Plików Cookies

Niezbędne pliki cookies - Te, które są niezbędne do działania sklepu internetowego

Te pliki cookies są dla nas czymś w rodzaju instrumentów muzycznych dla muzyków. Bez nich nie możemy grać. Aby móc korzystać z pełnego zakresu usług naszej strony internetowej, te typy plików cookies muszą pozostać włączone.

Analityczne i funkcjonalne pliki cookies - Te, których potrzebujemy do oceny i analizy

Ten rodzaj plików cookies pomaga nam monitorować to, co dzieje się na naszej stronie internetowej, za ich pomocą oceniamy również, w jaki sposób nasi klienci korzystają z witryny.

Analityczne i funkcjonalne pliki cookies mogą na przykład monitorować czas spędzany przez klientów na stronie internetowej oraz innych odwiedzanych przez nich witrynach.

Dzięki tym plikom cookies jesteśmy w stanie uderzyć w odpowiednią nutę i dostroić naszą stronę internetową tak, by zadowolić Cię jej funkcjami.

Informacje zbierane za pomocą analitycznych plików cookies nie identyfikują żadnych osób.

Marketingowe pliki cookies - Te, których potrzebujemy do ustawiania reklam

Marketingowych plików cookies używamy do wyświetlania reklam w Twojej przeglądarce, które mogą Cię zainteresować na podstawie Twoich nawyków przeglądania internetu. Pliki te są używane przez nas lub naszych dostawców reklam i mogą łączyć informacje zebrane z naszej i innych stron internetowych, które wcześniej odwiedziłeś. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub dezaktywować te pliki, wyświetlane reklamy mogą brzmieć w Twoich uszach, jak orkiestra dęta w uszach heavymetalowca.

Jak wybrać efekt gitarowy

Przeważająca większość grających na gitarze elektrycznej nie obejdzie się bez efektu gitarowego. Te efekty służą do modyfikacji dźwięku gitary i uczynienia jej brzmienia bardziej oryginalnym. W zasadzie chodzi o swego rodzaju „puszkę”, która jest podłączona między gitarą elektryczną i wzmacniaczem lub combem gitarowym. Puszka ta po włączeniu przetwarza sygnał wychodzący z gitary tak, aby z głośnika wychodził już dźwięk z efektami.

RADA DLA POCZĄTKUJĄCYCH:

Najpopularniejszymi i najczęściej stosowanymi efektami na świecie są efekty typu distortion. Zniekształcają dźwięk gitary elektrycznej, sprawiając, że brzmi podobnie jak to, co znasz z cięższych odmian rocka i metalu. Bez efektów gitara elektryczna brzmi w zasadzie podobnie do gitary akustycznej.
W razie potrzeby w wyborze pomogą nasi specjaliści: .

Podstawowy podział efektów gitarowych:


Overdrive

Efekty typu overdrive symulują „wzbudzenie” wzmacniacza lampowego. Dźwięk gitary elektrycznej jest wtedy charakterystycznie „szorstki” i „nieczysty”. Overdrive zaczęto masowo stosować w muzyce w latach 60.

Distortion

Distortion można po prostu opisać jako następny poziom zniekształcenia. W porównaniu z efektem typu overdrive efekt distortion jest jeszcze agresywniejszy, ma dłuższy pogłos i zazwyczaj usłyszysz go w stylach metalowych.

Korektor graficzny (equaliser)

Equaliser z pewnością znasz z odtwarzaczy Hi-Fi i podobnych urządzeń. Służy do wzmacniania lub osłabiania określonych częstotliwości, takich jak basy, tony średnie i wysokie. Te efekty wzmacniają/osłabiają częstotliwość w danym paśmie o ± 12–20 decybeli.

Phaser

Efekty typu phaser zmieniają głośność wybranego pasma częstotliwości, dodając jednocześnie do pierwotnego sygnału jego przesuniętą fazowo kopię. W praktyce efekt phaser stwarza wrażenie, jak gdyby dźwięk oddychał.

Tremolo

Do najstarszych efektów należy tremolo. Dzięki łatwej realizacji technicznej był często wbudowywany do wzmacniaczy marki Vox lub Fender. Służy do regularnie powtarzającego się ściszania i wzmacniania sygnału, którego częstotliwość można zmieniać. W przypadku delikatnego nastawienia uzyskamy piękny efekt chybotliwego i jak gdyby drżącego dźwięku, przy czym nie zmienia się uzyskiwany charakter lub wysokość dźwięku.

Reverb

Od połowy lat 70. zaczęły się pojawiać efekty modulacyjne, takie jak chorus, cyfrowe echo i przede wszystkim reverb. Chodzi o jeden z najczęściej stosowanych efektów, który stanowi też bardzo często część fabrycznego wyposażenia wzmacniaczy gitarowych. W zależności od ustawionych parametrów nadaje dźwiękowi przestrzenność od tej cechującej małe pomieszczenie aż po wrażenie echa odpowiadającego dużej hali.

Chorus

Chorus stara się naśladować unisono grę wielu instrumentów, rozdzielając sygnał, a następnie dodając do pierwotnego następny (nieco zmieniony). Przede wszystkim w razie użycia na czystej (bez innych efektów) gitarze chorus nadaje dźwiękowi przestrzenność i bogactwo. Chorus działa najlepiej w przypadku podłączenia do wzmacniaczy stereo, ale również podłączenie mono daje bardzo dobry efekt.

Delay

W latach 50. pojawiają się jedne z pierwszych efektów typu delay, a w połowie lat 70. firma EHX przedstawia słynny Delay Memory Man. W zasadzie delay wytwarza echo, które w zależności od ustawienia powraca i powtarza się. Powtórzony dźwięk jest dokładną kopią tego pierwotnego, który jest grany, przy czym z każdym powtórzeniem obniża się głośność echa.

Wah-wah

Wśród gitarzystów efekt wah-wah jest często nazywany „kaczką”. Charakteryzuje go bowiem „kwaczący” dźwięk, który powstaje w wyniku naciskania pedału efektu (pedał jest standardowo jego częścią).

Looper

Ten typ efektu jest bardzo popularny szczególnie wśród solistów grających na gitarze akustycznej i elektrycznej. Looper umożliwia bowiem odtwarzanie gry na gitarze w „pętli” trwającej tak długo, jak potrzebujesz. Oznacza to, że wystarczy uruchomić looper, zagrać jakiś akompaniament gitarowy, a looper będzie go odtwarzać w kółko. Do tej pętli możesz grać melodię, śpiewać itp.

Akcesoria

Kupując efekt gitarowy, nie zapomnij też o ważnych akcesoriach, które mogą być przydatne. Przede wszystkim chodzi o kable, którymi połączysz ze sobą poszczególne efekty. Wybierając efekt, sprawdź też, czy jest dostarczany z zasilaczem (tę informację podajemy w opisie) lub baterią 9 V (standard). W razie stosowania kilku efektów przyda się tzw. multizasilacz z możliwością jednoczesnego zasilania kilku urządzeń. W razie stosowania kilku efektów nie obejdziesz się też bez pedalboardu, to znaczy specjalnej skrzynki, w której można zamocować efekty, dzięki czemu będą zawsze przygotowane i podłączone w prawidłowej kolejności.
© AUDIO PARTNER s.r.o.

Wyszukiwane hasła

Kategorie

Marki

Proszę czekać