Jak wybrać combo gitarowe

Aby gitara elektryczna wydawała dźwięki, musi być podłączona do sprzętu nagłośnieniowego. Za taki sprzęt należy uznać gitarowe comba lub wzmacniacze gitarowe połączone z zestawem głośnikowym. Ze względu na to, że istnieje kilka rodzajów gitarowych comb, pozwól, że ułatwimy Ci zakup dzięki niniejszemu poradnikowi „Jak wybrać combo gitarowe”.

Combo gitarowe to urządzenie, które łączy w sobie wzmacniacz i głośnik. Combo to prosty sposób na osiągnięcie Twojego przyszłego dźwięku. Wystarczy je podłączyć do gniazdka, połączyć za pomocą kabla z gitarą i zacząć grać.

RADA DLA POCZĄTKUJĄCYCH:

Jeżeli jesteś początkującym gitarzystą i szukasz pierwszego comba do ćwiczenia w domu, zalecamy kupienie tranzystorowego comba o mocy do 30–50 W. Takie combo będzie zupełnie wystarczające dla początkującego gitarzysty. W razie potrzeby w wyborze pomogą nasi specjaliści: .

Podział gitarowych comb


Comba tranzystorowe

Zaletą tranzystorowego comba jest przede wszystkim stały dźwięk. Ton jest ostrzejszy, a czysty kanał ma przyjemniejsze brzmienie. Do ćwiczenia w domu wystarczą comba mniejszych rozmiarów, o mocy 10–50 W. Idealnie combo powinno być dwukanałowe, to znaczy z czystym i zniekształconym kanałem (Clean/Drive). Zaletą może być wejście Aux do podłączenia odtwarzacza mp3 lub telefonu w celu odtwarzania podkładu podczas ćwiczenia. Mnóstwo comb jest także wyposażone w wyjście na słuchawki (Phones Out). Comba tranzystorowe nie mają żadnych wymagań w kwestii konserwacji, są stosunkowo „wybaczające” wobec początkowych niedoskonałości gry, a przede wszystkim – są przystępne cenowo.

Comba hybrydowe

Comba hybrydowe są kombinacją obwodu tranzystorowego i lampowego. W przeważającej większości tzw. wzmacniaczy hybrydowych przedwzmacniacz (preamp) jest lampowy, a wzmacniacz końcowy (poweramp) – tranzystorowy. Lampowy preamp zapewnia większą dynamikę dźwięku, podobnie jak czysto lampowe aparaty, a dzięki tranzystorowemu powerampowi jest tańszy. Tak samo jak aparaty tranzystorowe, może być wyposażone w wejście Aux In i wyjście na słuchawki.

Comba modellingowe

Te aparaty są zazwyczaj tranzystorowe, a w wyjątkowych przypadkach hybrydowe. W przedwzmacniaczu (preampie) comba modellingowego znajduje się dodatkowo cyfrowy procesor. Procesor potrafi symulować różne rodzaje dźwięków, zniekształceń, typów aparatów i przeważnie spotkamy się tu też z efektami modulacyjnymi (chorus, echo, tremolo i podobne). Oprócz wejścia Aux i wyjścia słuchawkowego te comba często są także wyposażone w wyjście USB do nagrywania gitary na komputerze.

Comba lampowe

Comba lampowe należą do najdroższych, co ma swoje uzasadnienie. Zarówno przedwzmacniacz, jak i wzmacniacz końcowy są wyposażone w lampy, dlatego te aparaty nazywają się też pełnolampowymi. Ich dźwięk jest bardzo dynamiczny i podczas gry na żywo z zespołem ich dźwięk najbardziej wyróżnia się na tle pozostałych instrumentów (przede wszystkim perkusyjnych), ponieważ lampy wzmacniają szerszy zakres częstotliwości. Różnica jest też w potrzebnej mocy; 15–30-watowe combo lub wzmacniacz bez problemów wystarczą na mniejsze i średnie sceny. Ten rodzaj sprzętu w zasadzie do dziś nie ma konkurencji.

Comba akustyczne

Choć może się to wydawać sprzeczne, istnieją też comba akustyczne. Są one, oczywiście, w pełni elektroniczne, a ich nazwa „akustyczne” oznacza, że chodzi o aparaty przeznaczone do gitar elektroakustycznych. Te comba są standardowo wyposażone w tzw. wejście XLR, które jest przeznaczone na mikrofon. Każdy piosenkarz, który gra na gitarze elektroakustycznej i śpiewa, znajdzie w combie akustycznym optymalne rozwiązanie.

Wybór według liczby i wielkości głośników

W zależności od rozmiaru głośników zmienia się charakter wytwarzanego przez nich dźwięku. Podczas gdy mniejszy głośnik będzie konkretniejszy w wyższych częstotliwościach, większe głośniki lepiej odtworzą częstotliwości basowe. Ogólnie można powiedzieć, że combo z większym głośnikiem lub z większą liczbą głośników będzie miało pełniejszy dźwięk.

Średnicę głośników w combach gitarowych i zestawach głośnikowych zawsze podaje się w calach. Absolutnym standardem są comba z jednym dwunastocalowym głośnikiem, którym towarzyszy oznaczenie 1×12”. W mniejszych combach znajdziemy głośnik 1×10”, natomiast silniejsze mogą mieć na przykład dwa głośniki dwunastocalowe (2×12”).
Proszę czekać