Logo
Wszystko o zakupach

Słownik pojęć

A-Z A B C D E F G H I K L M N O P R S T U W Z #
A
  1. ADAT
    Optyczny protokół audio przeznaczony do transmisji dźwięku cyfrowego. Zazwyczaj stosowany do rozszerzania kanałów wejściowych.
  2. Akompaniamenty automatyczne
    Spotykamy się z tym terminem np. w przypadku cyfrowych pianin, które posiadają nagrane wcześniej akompaniamenty, do których można grać.
  3. Aktywna redukcja szumów
    Technologia aktywnej redukcji szumów (angielski skrót ANC) może skutecznie izolować hałas otoczenia w słuchawkach bezprzewodowych.
B
  1. Beater
    Część pedału do bębna basowego. Beatery różnią się wagą i materiałem powierzchni uderzającej (filc, plastik, guma), popularne są również modele z większą liczbą powierzchni wykonanych z różnych materiałów i o różnej twardości.
  2. Biegunowość
    Biegunowość zasilacza. Biegunowość może być: DC - center negative (minus w środku), DC - center positive (plus w środku) i AC (prąd zmienny).
  3. Bluetooth
    Technologia bezprzewodowego łączenia urządzeń znana z telefonów, słuchawek lub komputerów.
  4. Boczki
    Materiał, z którego wykonane są boki korpusu instrumentu.
  5. Budulec
    Bardzo ważny element na przykład w przypadku talerzy. Określa ich brzmienie i charakter gry.
C
  1. CD-R/RW
    Skrót oznaczający płytę kompaktową z opcją zapisu (CD-R) oraz płytę kompaktową z możliwością usuwania zawartości i ponownego zapisu (CD-RW).
  2. Charakterystyka kierunkowa
    Wyraża zależność mikrofonu od kierunku, z którego jest w stanie odbierać dźwięk.
  3. Czara głosowa
    Średnica czary głosowej w instrumentach dętych. Podawana jest w milimetrach.
  4. Czas nagrzewania
    Urządzenia takie jak wytwornice mgły potrzebują czasu na rozgrzanie, aby działać prawidłowo.
  5. Częstotliwość
    Częstotliwość, na której działają na przykład systemy bezprzewodowe i inne urządzenia.
  6. Częstotliwość próbkowania
    Podczas nagrywania dźwięku jednym z najważniejszych parametrów jest częstotliwość próbkowania. Określa liczbę próbek sygnału zapisywanych na sekundę. Ogólnie rzecz biorąc, im wyższa wartość, tym wyższa jakość. Podawana jest w hercach.
  7. Czułość
    Wydajność akustyczna, często spotykana np. w słuchawkach lub głośnikach. Podawana jest w decybelach.
D
  1. DMX
    DMX to cyfrowy protokół komunikacyjny używany na przykład do sterowania efektami świetlnymi. Można na przykład dostosować ustawienia poszczególnych kolorów, aby dokładnie pasowały do konkretnej sceny na scenie.
  2. Dynamika
    Dynamika w przypadku instrumentów klawiszowych odnosi się do klawiatury, która reaguje na siłę uderzenia.
E
  1. Efekt łączony
    Parametr znany z efektów LED lub inteligentnych głowic oświetleniowych. Niektóre oferują różne rodzaje efektów i umożliwiają ich wzajemne łączenie.
  2. Elektronika
    Najczęściej spotykane w gitarach i basach. Pamiętaj, że aktywna elektronika wymaga zasilania, które można łatwo rozpoznać po komorze na baterie z tyłu instrumentu.
  3. Equalizer
    Skrót oznaczający equalizer. Pozwala na kontrolowanie dźwięku, na przykład dostosowując dźwięki wysokie, średnie, basy i inne.
  4. Equalizer kanałów mikrofonowych
    Niektóre miksery mają oddzielny equalizer dla kanałów mikrofonowych, co pozwala na kontrolowanie ich wyjścia.
  5. Ethernet midi
    Dzięki systemowi RTP-MIDI niektóre instrumenty MIDI można również połączyć za pomocą konwencjonalnego kabla Ethernet.
F
  1. Firmware
    Firmware to mózg urządzeń elektrycznych. W życiu codziennym spotykamy się z tym terminem w telefonach komórkowych, w muzyce występuje w cyfrowych pianinach, syntezatorach i wielu innych urządzeniach.
G
  1. Garnitur
    Garnitur dotyczy instrumentów smyczkowych. Najczęściej składa się z kołków i strunnika, a także może obejmować dodatkowe elementy w zależności od przeznaczenia, np. podbródek w przypadku skrzypiec.
  2. Głośnik basowy
    Typ głośnika, który jest specjalnie przystosowany do produkcji basów. Jego średnica jest podawana w calach.
  3. Gniazdo
    Służy do mocowania żarówki do gniazda oprawy oświetleniowej. Najczęściej stosowanym gniazdem jest wkręcane gniazdo E27.
  4. Gniazdo 36 mm
    Na spodzie głośników lub monitorów studyjnych znajduje się otwór umożliwiający zamontowanie ich na statywie. Określa się go mianem gniazda, przy czym za standardowy rozmiar uważa się 36 milimetrów.
  5. Gryf
    Materiał, z którego wykonany jest gryf gitary, gitary basowej lub innego instrumentu strunowego.
  6. Gwint
    Każda śruba jest inna, a to dotyczy również jej gwintu. Ten parametr jest bardzo ważny, ponieważ określa kompatybilność z Twoim sprzętem. Oznaczany jest w calach lub kodem międzynarodowym – na przykład M20.
H
  1. Hardware
    Materiał lub wersja kolorystyczna osprzętu instrumentu, czyli na przykład mostka, mechaniki strojenia i innych części.
  2. Hembra
    Bongo to instrument składający się z dwóch na stałe połączonych ze sobą bębenków – hembra to większy z nich, jego średnica podawana jest w calach.
  3. Humbucker
    Typ przetwornika gitary elektrycznej. Składa się z dwóch cewek. Ta przystawka jest podłączona w taki sposób, że cewki eliminują nieprzyjemny szum indukowany związany z przetwornikami z cewką pojedynczą. Dzięki dwóm cewkom ma bardziej okrągły dźwięk i mocniejszy sygnał wyjściowy, co przekłada się na większą głośność. Humbucker sprawdza się doskonale do dźwięków zniekształconych, gdzie brum ma większą tendencję do negatywnego wpływu na ostateczne brzmienie gitary.
I
  1. Impedancja
    Impedancja dotyczy oporu elektrycznego obwodów. Jest ona określana na głośnikach lub słuchawkach. W praktyce im niższy opór, tym głośniej grają słuchawki, ale tym większe mogą być zniekształcenia dźwięku. Podawana jest w omach.
  2. Instrument mistrzowski
    Jeśli cały instrument muzyczny jest wykonany przez jednego człowieka, nazywamy go instrumentem mistrzowskim. W przypadku takiego instrumentu większa jego część jest wykonywana ręcznie.
  3. Interfejs ILDA
    Interfejs do przesyłania danych między projektorami laserowymi i zewnętrznymi sterownikami (sterowniki DMX, komputery).
  4. Interfejs MIDI
    Interfejs cyfrowy instrumentu muzycznego (Musical Instrument Digital Interface) umożliwiający instrumentom muzycznym łączenie się i komunikowanie ze sobą.
K
  1. Kategoria wagowa
    Określa wagę talerzy, na przykład thin – lekki, medium – średni, heavy – ciężki itp. Kategoria wagowa wpływa zarówno na brzmienie talerza, jak i na wrażenia z gry.
  2. Kąt rozproszenia
    Parametr typowy dla reflektorów scenicznych. Kąt ten obejmuje miejsca, gdzie pada co najmniej pięćdziesiąt procent siły światła.
  3. Klapy
    Dzielimy na otwarte i zamknięte. W przypadku zamkniętych zamykane są klapami, w przypadku otwartych palcami, co jest trudniejsze, ale jednocześnie pozwala na lepszą kontrolę nad dźwiękiem. Z parametrem tym można spotkać się na przykład w przypadku fletu poprzecznego.
  4. Klawiatura
    Marka i ewentualnie konkretny model klawiatury danego instrumentu. Najczęściej z parametrem tym można się spotkać w pianinach cyfrowych.
  5. Konfiguracja przetworników
    Typ przetworników, w które został wyposażony instrument. "S" oznacza przetwornik jednocewkowy (czyli single coil), przetwornik dwucewkowy (humbucker) jest oznaczony literą „H”. Dla przykładu, konfiguracja H-S-S oznacza ustawienie humbucker - single coil - single coil, zawsze w kolejności od mostka w kierunku szyjki.
  6. Korpus
    Korpus instrumentu składający się z płyty wierzchniej, płyty tylnej i boczków. Korpusy droższych instrumentów wykonywane są w całości z litego drewna wybranego gatunku, modele w połowie wykonane z drewna litego posiadają płytę przednią z drewna litego, a płytę tylną i boczki ze sklejki, natomiast tańsze instrumenty posiadają często kilkuwarstwowy korpus wykonany ze sklejki.
  7. Krzywizna otwarcia
    Promień krzywizny podstrunnicy instrumentu strunowego. Jest to ważny parametr dla bardziej zaawansowanych graczy, którzy wybierają instrument najlepiej pasujący do ich stylu gry. Podawany jest w calach, im niższa liczba, tym bardziej zaokrąglona podstrunnica.
L
  1. Laser
    Niektóre głowice oświetleniowe lub reflektory LED mają laser, kolejny efekt, który można wykorzystać w pokazie świetlnym.
  2. Liczba AUX
    Wejście AUX oznacza złącze do podłączania zewnętrznych urządzeń audio, takich jak telefony lub odtwarzacze MP3.
  3. Liczba basów
    Liczba przycisków basowych na akordeonie różni się w zależności od rozmiaru instrumentu (od 32 do 120 basów).
  4. Liczba elementów
    Liczba elementów, z których składa się flet prosty.
  5. Liczba kanałów
    Liczba kanałów określa liczbę tonów harmonijki ustnej. Harmonijka diatoniczna ma standardowo 10 kanałów, chromatyczna może mieć różną liczbę kanałów (10, 12, 14, 16).
  6. Liczba kanałów DMX
    Liczba kanałów cyfrowego protokołu komunikacyjnego DMX, używanego na przykład do sterowania oświetleniem.
  7. Liczba pasm
    Określa liczbę pasm głośnika. Liczba pasm nie musi być zgodna z liczbą głośników.
  8. Liczba piszczałek
    Liczba piszczałek w fletni Pana.
  9. Liczba podgrup
    Konsole mikserskie często umożliwiają utworzenie podgrupy lub podgrup, co ułatwia sterowanie poszczególnymi wejściami.
  10. Liczba presetów
    Liczba gotowych zaprogramowanych dźwięków (symulacji instrumentów i głośników w połączeniu z efektami), które są przechowywane w urządzeniu i mogą być natychmiast użyte.
  11. Liczba przetworników
    Przetworniki, zwykle w słuchawkach, są bezpośrednio związane z opornością elektryczną. Większa średnica i liczba oznacza większy opór, a tym samym lepszą jakość dźwięku, ale jednocześnie większe wymagania dotyczące wystarczająco mocnego źródła sygnału.
  12. Liczba symulacji
    Liczba wbudowanych symulacji urządzeń znanych marek.
  13. Liczba stref
    Podział poszczególnych elektronicznych padów perkusyjnych na strefy pozwala im odtworzyć autentyczny dźwięk bębnów lub talerzy granych w określonym miejscu, tj. bliżej lub dalej od obręczy bębna, na krawędzi, środku lub główce talerza itp.
  14. Liczba wejść analogowych
    Podczas gdy sygnał cyfrowy rozróżnia tylko 0 i 1, wartość analogowa jest najpierw mierzona, a następnie konwertowana do postaci cyfrowej. Parametr ten określa liczbę wejść, które mogą obsłużyć tę procedurę.
  15. Liczba wejść mikrofonowych
    Liczba wejść służących do podłączenia mikrofonów. Można je spotkać w konsolach mikserskich, kartach dźwiękowych lub instrumentach klawiszowych.
  16. Liczba wejść mikrofonowych/liniowych
    Liczba wejść używanych do podłączania mikrofonów do wejścia liniowego, tradycyjnie jack 6,3 mm. Można je spotkać w konsolach mikserskich, kartach dźwiękowych lub instrumentach klawiszowych.
  17. Liczba wyjść analogowych
    Podczas gdy sygnał cyfrowy rozróżnia tylko 0 i 1, wartość analogowa jest najpierw mierzona, a następnie konwertowana do postaci cyfrowej. Parametr ten określa liczbę wyjść, które mogą obsłużyć tę procedurę.
  18. Limiter
    Utrzymuje głośność i wzmocnienie dźwięku na odpowiednim poziomie.
M
  1. Macho
    Bongo to instrument składający się z dwóch na stałe połączonych ze sobą bębenków – macho to mniejszy z nich, jego średnica podawana jest w calach.
  2. Maksymalne ciśnienie akustyczne (SPL)
    Maksymalne ciśnienie akustyczne (skrót angielski SPL), wartość podawana jest w decybelach.
  3. Mechanika strojenia
    Typ mechaniki strojenia zastosowanej na instrumencie strunowym. Wielu producentów instrumentów posiada własną markę lub typ, podczas gdy inni korzystają z produktów firm specjalizujących się w tego typu akcesoriach.
  4. Menzura
    W instrumentach strunowych przez menzurę rozumiemy długość czynnej struny, czyli tej części, która jest rozciągnięta pomiędzy mostkiem a progiem zerowym. Jest ona wyrażana w milimetrach, rzadziej w calach (25,4 mm).
  5. Metronom
    Określa, czy instrument (np. perkusja) ma opcję włączenia metronomu, co jest przydatne nie tylko podczas ćwiczeń, ale także podczas nagrywania.
  6. Moc RMS
    Maksymalna długoterminowa moc. Jest to wartość mocy, którą wzmacniacz jest w stanie bezpiecznie obsłużyć, nie pogarszając jakości dźwięku ani nie uszkadzając głośników.
  7. Montaż 19"
    Oznacza możliwość montażu produktu do szafy typu rack o standaryzowanej szerokości 19".
  8. Mostek
    Część instrumentu strunowego, przez którą przechodzą struny i która pomaga przenosić ich wibracje na inne części instrumentu.
  9. Multiefekt
    Multiefekt to nazwa kilku efektów w jednym urządzeniu – może to być samodzielna jednostka (jak w przypadku multiefektów gitarowych) lub jednostka multiefektowa wbudowana np. w konsolę mikserską.
N
  1. Natężenie światła
    Wskazuje intensywność strumienia świetlnego w danym kierunku.
  2. Nawój
    Niektóre struny mają rdzeń owinięty dodatkową warstwą materiału, aby uzyskać specyficzny dźwięk. Istnieje kilka rodzajów nawoju, które różnią się nie tylko końcowym dźwiękiem, ale także wrażeniami z gry: round – oferuje czystszy i bardziej wyrazisty dźwięk, natomiast flat – ciemniejszy i odpowiedni do muzyki vintage.
  3. Nośnik pamięci
    Niektóre instrumenty lub urządzenia umożliwiają odczyt danych z nośnika pamięci, na przykład karty SD lub pamięci flash USB.
O
  1. Obsługa formatów
    Wskazuje formaty audio, które instrument lub urządzenie może odczytywać, a następnie z nimi pracować.
  2. Odchylenie/Otwarcie
    Odległość stroika od górnej krawędzi ustnika, podawana jest w jednostkach 1/100 mm. W połączeniu z twardością ma duży wpływ na jakość brzmienia.
  3. Ochrona IP
    Stopień ochrony IP wskazuje odporność sprzętu elektrycznego na uszkodzenia przez ciała obce (pierwsza cyfra) i wnikanie wody (druga cyfra). Na przykład, stopień ochrony IP67 oznacza całkowitą ochronę przed wnikaniem pyłu, uszkodzeniem przez jakikolwiek przedmiot i wnikaniem wody przez trzydzieści minut na głębokości do jednego metra.
  4. Opakowanie oprogramowania
    Niektóre oprogramowanie jest dostarczane na płycie CD w standardowym papierowym pudełku, inne jako kod aktywacyjny, którym aktywujesz produkt po jego pobraniu z strony producenta.
  5. Oprogramowanie
    Do niektórych instrumentów lub produktów producent dostarcza oprogramowanie, które wspiera lub poszerza ich funkcjonalność.
  6. Overdrive
    Modyfikuje czysty sygnał z instrumentu na sygnał zniekształcony. Pojęcie znane na przykład z gitar elektrycznych i basowych.
P
  1. Palcówka
    Typ wiercenia/palcowania fletów poprzecznych, najczęściej można się spotkać z angielskim (barokowym), mniej częściej z niemieckim.
  2. Pętla efektów
    Pętla efektów służy do integracji efektów i procesorów efektów, które brzmią lepiej za pomocą przesteru/przedwzmacniacza niż przed urządzeniem, tj. dotyczy to efektów typu delay, reverb i generalnie modulacyjnych efektów. Pętle efektów dzielą się na szeregowe i równoległe.
  3. Pierścień tonowy
    Pierścień tonowy to pierścień metalowy zamontowany na górze korpusu banjo, ma duży wpływ na brzmienie i jakość instrumentu.
  4. Płyta wierzchnia
    Materiał, z którego wykonana jest przednia płyta rezonansowa instrumentu.
  5. Pobór mocy
    Pobór mocy wskazuje zużycie energii przez urządzenie i wyraża ilość energii zużywanej w określonym czasie. Jest on wyrażany w watach.
  6. Podstrunnica
    Materiał, z którego wykonana jest podstrunnica gitary, gitary basowej lub innego instrumentu strunowego.
  7. Polifonia
    Liczba nut, które instrument może zagrać jednocześnie.
  8. Prąd
    Wskazuje siłę zasilacza. Gdy na urządzeniu jest więcej miliamperów niż na zasilaczu, zasilacz nie ma mocy niezbędnej do obsługi urządzenia. W drugą stronę nie ma to znaczenia – mocniejszy zasilacz może z łatwością obsługiwać małe urządzenie.
  9. Procesor efektów
    Procesor efektów dodaje, jak sama nazwa wskazuje, efekt do sygnału wejściowego. Najczęściej spotykany w wzmacniaczach gitarowych i basowych oraz wzmacniaczach combo.
  10. Profil szyjki
    Zaokrąglenie/krzywizna tylnej części szyjki gitary, istnieje wiele różnych profili, często określane są literami (C, D, U, V), które przypominają kształt zaokrąglenia.
  11. Próg zerowy
    Próg zerowy oddziela szyjkę i główkę instrumentu muzycznego, na przykład gitary. Zazwyczaj wykonany jest z tworzywa sztucznego, w przypadku lepszych instrumentów z kości lub metalu, a jego szerokość podawana jest w milimetrach. Dla niektórych użytkowników wartość ta jest bardzo ważna ze względu na komfort podczas gry.
  12. Programy automatyczne
    Niektóre głowice oświetleniowe lub efekty LED umożliwiają ustawienie automatycznego programu, który zajmuje się pokazem świetlnym, abyś mógł się skoncentrować na innych zadaniach.
  13. Programy sterowane dźwiękiem
    Zmieniaj kolor i kierunek LED-ów w zależności od dźwięków rejestrowanych przez wewnętrzny mikrofon.
  14. Przekrój drzewca
    Kształt przekroju drzewca smyczka. Do najczęściej spotykanych zaliczyć można przekroje: okrągły, sześciokątny i ośmiokątny, konkretny wybór zależy od preferencji użytkownika.
  15. Przetwornik
    Do podłączenia instrumentu akustycznego do combo lub komputera potrzebne są przetworniku – ta wartość wskazuje, czy przetwornik jest częścią instrumentu.
R
  1. Rdzeń
    Materiał, z którego wykonany jest rdzeń struny. Najczęściej spotykamy się ze stalowymi lub nylonowymi.
  2. Rejestry
    Rejestry części melodycznej akordeonu. Służą do zmiany barwy i wysokości tonów sopranowych.
  3. Rejestry basowe
    Rejestry w części basowej akordeonu. W odróżnieniu od rejestrów w części melodycznej nie zmieniają barwy dźwięku, ale jego głośność.
  4. Repro
    Liczba i rozmiar głośników. Rozmiar jest podany w calach.
  5. Reverb
    Reverb czyli pogłos to efekt, który tworzy wrażenie dźwięku w przestrzeni, wykorzystywany jest do uzyskania bardziej naturalnego brzmienia. Można w ten sposób na przykład łatwo symulować grę w dużej sali lub nawie katedry z typowym bogatym pogłosem.
  6. Rezonator
    Łukowata drewniana osłona zamykająca dolną krawędź korpusu banjo. Służy do uzyskania pełniejszego i głośniejszego brzmienia instrumentu.
  7. Rozstaw strun na siodełku mostka
    Odległość między strunami danego instrumentu. Mierzona jest przy mostku i wyrażana w milimetrach.
S
  1. Sekwencer
    Urządzenie lub część urządzenia zdolna do wytwarzania i przesyłania sekwencji poleceń w celu wytworzenia pętli melodycznych, harmonicznych lub rytmicznych.
  2. Sieć lokalna (LAN)
    Sieć lokalna używana do łączenia urządzeń na mniejszej przestrzeni, takiej jak pokój lub studio nagraniowe.
  3. Siła nacisku
    Pionowy ciężar, który oddziałuje na igłę ramienia gramofonu.
  4. Smar
    Określa, czy opakowanie zawiera również olej, który jest używany do smarowania śrub mechaniki strojenia bębenków i innych, na przykład kong.
  5. SPDIF
    Interfejs używany do przesyłania dźwięku cyfrowego.
  6. Sprężarka
    Rodzaj procesora dźwięku, który wyrównuje różne poziomy głośności w nagraniu, tak aby brzmiało ono mniej więcej tak samo we wszystkich częściach.
  7. Sterowanie bezprzewodowe
    Niektóre urządzenia elektryczne, jak np. głowice oświetleniowe, mogą być również sterowane na odległość, np. za pomocą pilota na podczerwień lub technologii Bluetooth.
  8. Strumień świetlny
    Wielkość podawana w jednostkach zwanych lumenami. Wyraża ilość energii świetlnej emitowanej przez źródło w ciągu jednej sekundy.
  9. Symulacja kolumny gitarowej
    Umożliwia uzyskanie brzmienia gitary bez konieczności przechwytywania dźwięku z kolumny głośnika za pomocą mikrofonu, sygnał może być wysyłany bezpośrednio do miksu.
  10. System
    Pasma/częstotliwości, na których działają określone systemy bezprzewodowe.
  11. System dźwiękowy
    Wbudowane głośniki zapewniają instrumentom klawiszowym wysokiej jakości dźwięk.
  12. System nauki gry
    Niektóre instrumenty elektroniczne, np. pianina cyfrowe lub keyboardy, posiadają systemy nauki gry, które pomagają łatwiej rozpocząć lub dalej rozwijać umiejętności gry.
  13. Szerokość progu zerowego
    Szerokość progu zerowego oddzielającego szyjkę od główki instrumentu strunowego, takiego jak gitara. Zazwyczaj wykonany z tworzywa sztucznego, w droższych instrumentach z kości lub metalu, jego szerokość jest podawana w milimetrach. Dla niektórych graczy ten parametr jest kluczowy ze względu na wygodę podczas gry.
  14. Średnica kielicha
    Wskazuje średnicę kielicha ustnika instrumentów dętych. Szerokość kielicha ma wpływ na reakcję instrumentu i głośność dźwięku, ogólnie rzecz biorąc, szerszy kielich wymaga więcej wdmuchiwanego powietrza.
T
  1. Top
    Górna część korpusu gitary elektrycznej (może nie być dołączona). Top (płyta wierzchnia) jest przyklejony do korpusu, może to być cienka sklejka (około 2 mm) lub grubszy „cap” (około 5 mm) wykonany z litego drewna. Niektóre gitary mogą mieć top (cap) i przyklejoną do niego cienką sklejkę.
  2. True Bypass
    Przełączanie oparte na całkowitym wyłączeniu efektu pedałowego z toru sygnałowego po jego wyłączeniu.
  3. Typ gramofonu
    Każdy gramofon potrzebuje napędu do obrotu talerza. Rozróżniamy dwa typy: napęd paskowy i napęd bezpośredni.
  4. Typ harmonijki
    Harmonijki różnią się, między innymi, strojem, który jest bardzo ważny podczas ich wyboru. Można na przykład spotkać się z harmonijką chromatyczną, która stroi się po półtonach, lub oktawową, gdzie każde dmuchnięcie w nią daje dwa tony oddzielone od siebie o oktawę.
  5. Typ lasera
    Parametr określa spektrum kolorów lasera. Oznaczenia i skróty wynikają z pierwszych liter podstawowych kolorów w języku angielskim.
  6. Typ mechanizmu
    Mechanizm fletu poprzecznego. Występują dwa rodzaje mechanizmów: „Inline” z klapami ułożonymi w jednej linii i „Offset” z wysuniętą klapą G.
  7. Typ mikrofonu
    Mikrofony różnią się sposobem odbierania dźwięku i jego przekazywania. Najczęściej spotykane są mikrofony dynamiczne lub pojemnościowe.
  8. Typ przekładni
    Pedały perkusyjne wykorzystują różne rodzaje przekładni. Najpopularniejsza jest przekładnia łańcuchowa, która wyróżnia się trwałością, ale można również spotkać przekładnie paskowe lub direct drive, z których każda oferuje specyficzne korzyści.
  9. Typ reflektora
    Reflektory różnią się sposobem, w jaki oświetlają scenę. Na przykład, można spotkać się z reflektorami typu spot, które charakteryzują się wyraźnym zarysem światła, znanym na przykład z meczów hokejowych lub występów stand-up, lub reflektorami typu wash, które „zalewają” całą scenę.
  10. Typ słuchawek
    Słuchawki różnią się nie tylko pod względem właściwości dźwiękowych i łączności, ale również pod względem podstawowego typu. Popularne są na przykład klasyczne wkładki douszne lub nauszne, a także zamknięte lub otwarte słuchawki obejmujące całe ucho.
  11. Typ tunera
    Rodzaje tunerów różnią się sposobem mocowania lub sposobem, w jaki odbierają dźwięk. Na przykład, można spotkać się z tunerami klipowymi, które stroją za pomocą wibracji, wystarczy przymocować je do główki instrumentu, lub tunerami pedałowymi, które łączą się z gitarą za pomocą kabla instrumentalnego.
  12. Typ ukulele
    Wielkość i kształt poszczególnych typów ukulele różni się, co wpływa na końcowy dźwięk oraz komfort gry. W kolejności od najmniejszego do największego można spotkać się z ukulele sopranowym, koncertowym, tenorowym i barytonowym. Istnieją również inne specjalne typy, na przykład gitarowe lub basowe.
  13. Tweeter
    Typ głośnika specjalnie przystosowanego do reprodukcji wysokich tonów. Średnica podawana jest w calach.
U
  1. USB Midi
    Możliwość podłączenia instrumentu MIDI bezpośrednio do komputera bez potrzeby innego interfejsu.
  2. USB to Device
    Możliwość podłączenia instrumentu za pomocą złącza USB do innego urządzenia, na przykład komputera.
  3. USB to Host
    Możliwość podłączenia dysku USB lub innych urządzeń zewnętrznych USB do instrumentu.
W
  1. Wejścia insert
    Złącza wejściowe konsoli mikserskiej do szeregowego podłączania innych procesorów zewnętrznych.
  2. Wejście MP3/liniowe
    Dodatkowe wejście rozszerzające służące do podłączenia zewnętrznych urządzeń multimedialnych.
  3. Wejście na kartę SD
    Określa, czy urządzenie ma wejście na kartę pamięci SD.
  4. Wersja flat
    Dotyczy designu reflektora, tj. czy tylna część jest płaska/flat.
  5. Wiercenie
    Wewnętrzna część ustnika. Średnica i kształt wiercenia mają duży wpływ na dźwięk.
  6. WiFi
    Określa, czy dany produkt ma możliwość podłączenia do sieci bezprzewodowej WiFi.
  7. Wycięcie
    Określa, czy instrument (tradycyjnie na przykład gitara) ma w korpusie wycięcie, które umożliwia łatwiejszą grę na wyższych pozycjach.
  8. Wyjście DI
    Wyjście umożliwiające wysyłanie sygnału z urządzenia za pomocą kabla XLR bezpośrednio do miksera lub systemu PA. Służy do redukcji szumów i zakłóceń podczas przesyłania sygnału na większe odległości. Wyjście DI umożliwia również podłączenie sygnału z instrumentu lub innego źródła o niskim sygnale wyjściowym, który w przeciwnym razie mógłby być zbyt słaby, aby podłączyć go bezpośrednio do wejścia innego urządzenia.
  9. Wyjście Direct
    Wyjście, które duplikuje sygnał wejściowy dla innego urządzenia. Służy do nagrywania niezmodyfikowanego sygnału, z którym można później pracować, lub do oddzielania dwóch dźwięków, takich jak dźwięk sceniczny i dźwięk PA.
  10. Wysokość kołnierza
    Pionowa odległość kołnierza, czyli aluminiowej obręczy membrany banjo, i górnej powierzchni membrany.
Z
  1. Zakończenie
    Z jednej strony struna jest owinięta wokół mechaniki strojenia, ale z drugiej jej zakończenie często się różni. Popularnym zakończeniem jest na przykład kulka, dzięki której wystarczy przeciągnąć strunę przez mostek i napiąć ją bez potrzeby bardziej skomplikowanego wiązania. Typ zakończenia zawsze należy dobierać w zależności od rodzaju instrumentu.
  2. Zakres częstotliwości
    Szerokość pasma częstotliwości, w którym urządzenie jest w stanie odtworzyć sygnał (od najniższych do najwyższych częstotliwości).
  3. Zasilanie fantomowe
    Niezbędne do podłączania produktów wymagających zasilania +48V. Są to na przykład mikrofony pojemnościowe, które nie działają bez zasilania fantomowego.
  4. Zestaw hardware
    Pojęcie typowe dla zestawów perkusyjnych. Sprzęt to między innymi statywy perkusyjne, statywy talerzowe lub na przykład pedały do bębnów basowych.
  5. Zintegrowana karta dźwiękowa
    Niektóre urządzenia mają już wbudowaną kartę dźwiękową, więc nie potrzebujesz zewnętrznej.
  6. Zintegrowany tuner
    Jest to duży bonus w przypadku niektórych instrumentów. Możemy się z nim spotkać na przykład w gitarach elektroakustycznych lub combo gitarowych, gdzie nie jest wtedy konieczne kupowanie osobnego tunera.
  7. Źródło światła
    W przypadku reflektorów lub głowic oświetleniowych kluczowe znaczenie ma źródło światła. Obecnie najpopularniejsze są diody LED.
#
  1. 100V
    Główne zastosowanie głośników 100V to nagłaśnianie dużych przestrzeni, takich jak sale gimnastyczne, hale, centra handlowe i inne duże przestrzenie. Głośniki te są często montowane na suficie lub na ścianie.
Podobne frazy
Kategorie
Marki