Jak wybrać efekt gitarowy
RADA DLA POCZĄTKUJĄCYCH:
Najpopularniejszymi i najczęściej stosowanymi efektami na świecie są efekty typu distortion. Zniekształcają dźwięk gitary elektrycznej, sprawiając, że brzmi podobnie jak to, co znasz z cięższych odmian rocka i metalu. Bez efektów gitara elektryczna brzmi w zasadzie podobnie do gitary akustycznej.W razie potrzeby w wyborze pomogą nasi specjaliści: .
Podstawowy podział efektów gitarowych:
Efekty typu overdrive symulują „wzbudzenie” wzmacniacza lampowego. Dźwięk gitary elektrycznej jest wtedy charakterystycznie „szorstki” i „nieczysty”. Overdrive zaczęto masowo stosować w muzyce w latach 60.
Distortion można po prostu opisać jako następny poziom zniekształcenia. W porównaniu z efektem typu overdrive efekt distortion jest jeszcze agresywniejszy, ma dłuższy pogłos i zazwyczaj usłyszysz go w stylach metalowych.
Korektor graficzny (equaliser)
Equaliser z pewnością znasz z odtwarzaczy Hi-Fi i podobnych urządzeń. Służy do wzmacniania lub osłabiania określonych częstotliwości, takich jak basy, tony średnie i wysokie. Te efekty wzmacniają/osłabiają częstotliwość w danym paśmie o ± 12–20 decybeli.
Efekty typu phaser zmieniają głośność wybranego pasma częstotliwości, dodając jednocześnie do pierwotnego sygnału jego przesuniętą fazowo kopię. W praktyce efekt phaser stwarza wrażenie, jak gdyby dźwięk oddychał.
Do najstarszych efektów należy tremolo. Dzięki łatwej realizacji technicznej był często wbudowywany do wzmacniaczy marki Vox lub Fender. Służy do regularnie powtarzającego się ściszania i wzmacniania sygnału, którego częstotliwość można zmieniać. W przypadku delikatnego nastawienia uzyskamy piękny efekt chybotliwego i jak gdyby drżącego dźwięku, przy czym nie zmienia się uzyskiwany charakter lub wysokość dźwięku.
Od połowy lat 70. zaczęły się pojawiać efekty modulacyjne, takie jak chorus, cyfrowe echo i przede wszystkim reverb. Chodzi o jeden z najczęściej stosowanych efektów, który stanowi też bardzo często część fabrycznego wyposażenia wzmacniaczy gitarowych. W zależności od ustawionych parametrów nadaje dźwiękowi przestrzenność od tej cechującej małe pomieszczenie aż po wrażenie echa odpowiadającego dużej hali.
Chorus stara się naśladować unisono grę wielu instrumentów, rozdzielając sygnał, a następnie dodając do pierwotnego następny (nieco zmieniony). Przede wszystkim w razie użycia na czystej (bez innych efektów) gitarze chorus nadaje dźwiękowi przestrzenność i bogactwo. Chorus działa najlepiej w przypadku podłączenia do wzmacniaczy stereo, ale również podłączenie mono daje bardzo dobry efekt.
W latach 50. pojawiają się jedne z pierwszych efektów typu delay, a w połowie lat 70. firma EHX przedstawia słynny Delay Memory Man. W zasadzie delay wytwarza echo, które w zależności od ustawienia powraca i powtarza się. Powtórzony dźwięk jest dokładną kopią tego pierwotnego, który jest grany, przy czym z każdym powtórzeniem obniża się głośność echa.
Wśród gitarzystów efekt wah-wah jest często nazywany „kaczką”. Charakteryzuje go bowiem „kwaczący” dźwięk, który powstaje w wyniku naciskania pedału efektu (pedał jest standardowo jego częścią).
Ten typ efektu jest bardzo popularny szczególnie wśród solistów grających na gitarze akustycznej i elektrycznej. Looper umożliwia bowiem odtwarzanie gry na gitarze w „pętli” trwającej tak długo, jak potrzebujesz. Oznacza to, że wystarczy uruchomić looper, zagrać jakiś akompaniament gitarowy, a looper będzie go odtwarzać w kółko. Do tej pętli możesz grać melodię, śpiewać itp.