Jak wybrać ukulele


Gratulujemy, postanowiłeś kupić ukulele. Aby zapewnić, że nie zagubisz się wśród mnóstwa typów i wielkości instrumentów, przygotowaliśmy przewodnik, który ułatwi Ci zakup.


RADA DLA POCZĄTKUJĄCYCH:

Jeżeli należysz do początkujących i pytasz, jakie jest najbardziej typowe, „ukulelowate” ukulele, to odpowiedź brzmi: sopranowe. To najpopularniejszy typ ukulele, który zapewni Ci dokładnie to, z czego słynie ten instrument: cienki, wysoki dźwięk, tradycyjną wielkość pudła rezonansowego i standardowe strojenie g/C/E/A. W razie potrzeby w wyborze pomogą nasi specjaliści: .


Ukulele sopranowe to idealne rozwiązanie dla każdego początkującego, łącznie z dziećmi.

Podstawowe typy ukulele


Ukulele to instrument strunowy szarpany pochodzący z Hawajów, który kształtem przypomina małą gitarę. Zazwyczaj ma cztery nylonowe struny i dzieli się na cztery typy według wielkości:


Ukulele sopranowe

Jest najmniejsze (długość około 53 cm) i wydaje typowy dla ukulele wysoki, cienki dźwięk. Kupując ukulele sopranowe, trzeba pamiętać o tym, że w związku z kompaktowym rozmiarem podstrunnicy progi są położone stosunkowo blisko siebie (dla porównania: dwa progi zajmują tyle samo miejsca, co pierwszy próg gitary typu Western). Nadają się raczej dla osób z drobniejszymi palcami lub na przykład jako pierwszy instrument dla dzieci.

Ukulele koncertowe

Niech nie zwiedzie Cię słowo „koncertowe” – to ukulele prawdopodobnie zadowoli najszerszą rzeszę miłośników gry na tym instrumencie. Ma większe pudło rezonansowe (długość instrumentu około 58 cm), oferuje głośniejszy, pełniejszy ton, a dzięki większym wymiarom prawdopodobnie będzie wygodniejsze do trzymania dla większości osób. Przestrzenie między progami pomieszczą też szersze palce, a dostęp do wyższych progów na podstrunnicy jest wygodniejszy. Ukulele koncertowe jest idealnym kompromisem między kompaktowym pudłem rezonansowym, klasycznym dźwiękiem ukulele i komfortem gry.

Ukulele tenorowe

Wybierz je, jeśli marzysz o większym instrumencie (długość około 66 cm) i masz ambicje, by nieustannie ulepszać swoją grę. Dzięki większemu pudłu rezonansowemu ukulele tenorowe brzmi znacznie wyraźniej i w porównaniu z dwoma pierwszymi zapewniany jest szerszy i mocniejszy ton. Podstrunnica jest idealna dla większych rąk i umożliwia delektowanie się finezyjną grą.

Ukulele barytonowe

Jest największe (długość 74 cm) i przypomina już małą gitarę. Nie oczekuj od niego klasycznego, wysokiego tonu. Jak sama nazwa wskazuje, dźwięk ukulele barytonowego jest raczej głębszy. Strój jest taki sam jak w przypadku pierwszych czterech (najcieńszych) strun na gitarze. Będzie zatem bliskie gitarzystom i łatwiej nauczą się na nim grać. Instrument może zainteresować swoim masywnym pudłem rezonansowym i dużymi odstępami między progami. Miłośnicy klasycznego tonu ukulele powinni zainteresować się raczej którymś z pierwszych trzech wariantów.

Pozostałe ukulele

Istnieją też różne specyficzne typy ukulele, jak na przykład ukulele basowe. Pod względem konstrukcji bazują na tradycyjnym kształcie ukulele i łączą to z różnymi niezwykłymi elementami konstrukcyjnymi. W przypadku ukulele basowego są to grube struny, które umożliwiają grę ze strojem odpowiadającym gitarze basowej – E, A, D, G.

Akustycznie czy ze wzmacniaczem?

Wybierając ukulele, warto pamiętać też o tym, gdzie i jak chcesz grać na swoim nowym instrumencie. Jeżeli chcesz grać sam dla siebie i przeważnie w domu, prawdopodobnie wystarczy Ci wariant akustyczny. Jeżeli jednak planujesz od czasu do czasu występy, wybierz raczej któryś z wariantów z przetwornikiem. Ukulele wygodnie podłączysz do wzmacniacza lub miksera za pomocą kabla. Nagłośnienie ukulele mikrofonem może być problematyczne przy występach na żywo. Przetwornik umożliwia dodatkowo wzbogacenie dźwięku poprzez zastosowanie różnych efektów i jest przydatny przy nagrywaniu.

Akcesoria

Kupując, nie zapomnij też o ważnych akcesoriach, które mogą być przydatne. Należy do nich stroik (wystarczy dowolny zaczepiany na klip), futerał lub komplet zapasowych strun.

Czy wszystko jest już jasne?

Jeżeli tak, już nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zaczął grać :-). Jeżeli jednak masz jeszcze jakieś wątpliwości co do wyboru, zadzwoń bez wahania na nasz bezpłatny numer 800 100 029 lub skontaktuj się z nami pod adresem e-mail . Nasi pracownicy chętnie pomogą Ci w wyborze idealnego instrumentu.
Proszę czekać