Jak wybrać mikrofon

Mikrofon jest najważniejszym urządzeniem do nagrywania muzyki lub jej nagłośnienia. Bez niego nie można wzmocnić głosu wokalisty ani dźwięku akustycznych instrumentów muzycznych lub aparatury.

RADA DLA POCZĄTKUJĄCYCH:

Dla początkującego i niewymagającego użytkownika, który szuka absolutnego standardu i będzie używać mikrofonu do zwykłego nagrywania, ewentualnie do nagłośnienia głosu w jakiejś sali, zalecamy tradycyjny mikrofon dynamiczny. Kupując go, nie popełnisz błędu i otrzymasz całkiem uniwersalne urządzenie. W razie potrzeby w wyborze pomogą nasi specjaliści: .

Mikrofony dzieli się według kilku różnych kryteriów. Dzieli się je według konstrukcji, wielkości wewnętrznej kapsuły, charakterystyki częstotliwościowej i kierunkowej oraz sposobu wykorzystania, co może być dla początkującego trochę skomplikowane. W naszym poradniku zakupowym chętnie doradzimy Ci w wyborze odpowiedniego mikrofonu.

Z konstrukcyjnego punktu widzenia do rejestracji dźwięku są stosowane dwa podstawowe typy mikrofonów – dynamiczne i kondensatorowe.

Podstawowy podział mikrofonów


Mikrofony dynamiczne

Mikrofony dynamiczne są wyposażone w membranę, która ugina się pod naciskiem fal dźwiękowych i porusza cewką w polu elektrycznym. Ich zaletą jest stosunkowo silny sygnał wyjściowy, prosta konstrukcja i wyższa odporność. Nie potrzebują zasilania ani tak silnego przedwzmacniacza i dobrze znoszą wysokie ciśnienia akustyczne (wysoką głośność źródła dźwięku). W związku z tym mikrofony dynamiczne są używane na scenach. Używa się ich do rejestrowania śpiewu, pojedynczych bębnów lub partii gitar elektrycznych i basowych. Mikrofony dynamiczne nie są też tak wrażliwe na zakłócenia z otoczenia.

Mikrofony kondensatorowe

Następnym typem są mikrofony kondensatorowe, w których drgania akustyczne wywołują drgania membrany będącej jedną z elektrod kondensatora. Kondensator ten jest podłączony do obwodu elektrycznego. Zmiana położenia membrany powoduje zmianę pojemności kondensatora, w wyniku czego rejestrowany jest dźwięk. Mikrofony kondensatorowe potrzebują jednak zasilania napięciem 48 V – tak zwanego zasilania fantomowego. To zasilanie jest dziś częścią wszystkich mikserów i kart dźwiękowych. Ponieważ mikrofony kondensatorowe mają słaby sygnał wyjściowy, ich częścią wewnętrzną jest też wzmacniacz.
Mikrofony kondensatorowe zapewniają wierne odwzorowanie dźwięku i są bardzo czułe, dlatego są idealnym rozwiązaniem w studiach (w tym domowych). Używa się ich przede wszystkim do rejestrowania wokalu i solowych instrumentów akustycznych, jak na przykład skrzypiec, saksofonu, klarnetu lub fortepianu.

Mikrofony USB

Popularne są też mikrofony USB. Są to mikrofony kondensatorowe z łączem USB. Są idealne dla tych, którzy chcą być elastyczni podczas nagrywania. Ten typ mikrofonu wystarczy podłączyć do PC/Maca i natychmiast zacząć nagrywać. Używając ich, już nie potrzebujesz karty dźwiękowej, ponieważ mają ją wbudowaną w sobie. Dzięki temu można nagrywać wygodnie w dowolnym miejscu i dowolnej chwili. Te mikrofony są bardzo popularne do nagrywania tzw. podcastów, filmów YouTube itp.

Mikrofony wstęgowe

W ramach retromanii renesans przeżywają mikrofony wstęgowe. Zasada działania przypisuje je do mikrofonów dynamicznych, ale zapewniają lepsze odwzorowanie dźwięku i są bardziej wrażliwe na to, jak się z nimi obchodzi. Podobnie jak omówione wcześniej mikrofony, wykorzystują one zmiany pola elektromagnetycznego, w którym porusza się cienka wstęga drgająca pod wpływem fali dźwiękowej. Rejestrują więcej detali, ponieważ wstęga nie jest połączona z cewką. Ze względu na specyficzną konstrukcję rejestrują dźwięk z dwóch przeciwległych stron, co może być korzystne podczas nagrywania duetów. Są używane do rejestrowania głosu oraz niektórych instrumentów akustycznych, takich jak skrzypce, ponieważ zapewniają przyjemniejsze odwzorowanie wysokich tonów. Nadają się też do studiów do rejestrowania ambientowych dźwięków.

Specjalne typy mikrofonów

Istnieją też inne typy mikrofonów, które są przeznaczone do specjalnych zastosowań. Tak zwane mikrofony ręczne (mikrofony do śpiewu do ręki) mają taką konstrukcję, aby kapsuła nie rejestrowała ruchu ręki wokalisty po mikrofonie. Urządzenia bezprzewodowe mają wbudowany nadajnik, dzięki czemu wokalista może szaleć na scenie bez ryzyka zaplątania się w kable. Małe lampowe mikrofony pojemnościowe montuje się wprost na instrumenty, co jest przydatne do nagłośnienia instrumentów dętych. Specjalne mikrofony powierzchniowe, które kładzie się na ziemię, mogą być użyte do nagłośnienia bębna basowego lub fortepianu.
Dla koneserów studyjnych i wymagających producentów stworzono mikrofony lampowe.


Charakterystyka kierunkowa

Ważnym parametrem mikrofonu jest charakterystyka kierunkowa, która decyduje, z których kierunków mikrofon będzie rejestrować dźwięk, a z których nie. Najbardziej rozpowszechniona i uniwersalna jest tak zwana charakterystyka kardioidalna. Mikrofony z tą charakterystyką są kierunkowe, ale nie w tak wąskim zakresie, dlatego potrafią wychwytywać też część dźwięków pochodzących z otoczenia.
Jeżeli potrzebujemy lepiej odizolować rejestrowany dźwięk od pozostałych, lepsza jest charakterystyka hiperkardioidalna. Jest wykorzystywana na przykład do nagrywania wykonawców, którzy śpiewają i jednocześnie grają na gitarze. Dzięki wąskiej charakterystyce kierunkowej mikrofon koncentruje się na głównym źródle dźwięku – śpiewie – i w mikrofonie już nie słychać tak wyraźnie instrumentu akompaniującego.
Natomiast szeroka charakterystyka jest przydatna do nagrywania chórów lub większych instrumentów, takich jak fortepian czy wibrafon. Charakterystyka kulista umożliwia najlepsze odwzorowanie akustyki pomieszczenia. Niektóre droższe wielkomembranowe mikrofony kondensatorowe mają przełączaną charakterystykę. Droższe małomembranowe mikrofony kondensatorowe oferują różne charakterystyki kierunkowe w zależności od wymiennego wkładu.

Charakterystyka częstotliwościowa i wielkość kapsuły

Ważnym parametrem jest też średnica membrany i związana z tym charakterystyka częstotliwościowa. Każdy instrument wytwarza tony w określonym zakresie częstotliwości i jeśli chcemy je nagrać w dokładny sposób, potrzebujemy, aby mikrofon rejestrował dźwięk właśnie w tym paśmie częstotliwości. Mikrofony z większą membraną lepiej rejestrują basy, ale są mniej czułe na wysokie tony. Właśnie te mikrofony stosuje się do instrumentów basowych, takich jak bęben basowy, combo basowe lub na przykład tuba. Natomiast do rejestrowania dźwięków skrzypiec, trąbki lub mandoliny nie potrzebujemy mikrofonu dobrze reagującego na basy. W tym przypadku lepiej posłuży mikrofon z mniejszą membraną, która jest bardziej czuła na wyższe tony.
Ogólnie najlepiej, jeśli charakterystyka częstotliwościowa jest możliwie jak najbardziej wyrównana i oddaje dźwięk jak najwierniej. Niektóre mikrofony mają jednak charakterystykę częstotliwościową dostosowaną wprost do instrumentu, jak na przykład mikrofony przeznaczone do bębnów basowych.


Akcesoria

Kupując mikrofon, nie wolno zapomnieć o potrzebnych akcesoriach, takich jak kable mikrofonowe, solidne, stabilne statywy, a w przypadku wokalistów również różne ochrony w postaci pop filtrów. W przypadku czułych mikrofonów warto dokupić uchwyt elastyczny zwany „pająkiem”, którym zastąpi się dostarczony uchwyt.



Czy wszystko jest już jasne? W razie jakichkolwiek napisz na adres .
Proszę czekać